علاج الإكزيما وفطريات الأظافر وأسئلة أثخرى ذات صِلة


عايزة اعرف هل الاكزيما بتروح ولا لا؟ هي عندي من وانا صغيرة وراثة من ماما ولما كنت بروح لدكتور بيعالجني ويقول لما اكبر هتروح وانا دلوقتي عشرين سنة ولسة عندي وبتظهر في ايدي اكتر على صوابع كف اليد (العقله) وبتعالج منها بس مش بتروح نهائي بترجع تاني.

تانى سؤال بردو الفطريات ظهرت في ضوافر ايدي ظهرت في السبابة كبداية كده بس لون مقدمة الضفر ابيض وتحتها زي جلد ناشف ابيض واتعالجت منها ورجعت تاني بس مش فاكرة في نفس الضفر ولا لا بس هو في السبابة بردو وروحت للدكتور وبتعالج منها حاليا بس السؤال بقي هي هترجعلي تاني وهل ممكن تظهر في القدم ولا لا انا بشوف على النت صور فظيعة اوي ومش عايزة توصل لكده هى باينه دلوقتى زي كانه الضفر الأبيض الطويل ده بس بدايتة من جوه شوية انا بستخدم Fungibacid بس لحطة على كل ضوافري هل ده صح وكنت باخد برشام تريبين بس كتبلي المرة دي على برشام تاني كده.


الإجابة:
الإكزيما هي نوع من انواع الحساسية ولكنها ثقيلة الدم تسلتزم علاج لفترة اطول مع البعد عن ما يجعلها تعود كشخص تحتك يده دائما بالتراب او الأسمنت فيجب ان يكف عن هذا العمل وليس العلاج فقط فقد تاخذين العلاج ولكن لم تمنعي السبب فلا تشفى وعليك بالبحث عن سببها وبماذا تحتك يدك تجعلها تعود سريعا وبالنسبة لأظافرك انصحك باستخدام صابونه فنجسولت Fungisalt باستمرار لغسيل يدك، مع شامبو نيزابكس Nizapex.